Geschiedenis

Cornelis Willemsen (08-04-1900), zoon van een slager, startte een eigen bedrijf in Dodewaard in het jaar 1923. Hij richtte zich voornamelijk op het maken van rijtuigen en dressuurkarren. In 1932 verhuisde het bedrijf naar een schuur naast een boerderij in Kesteren.

Ondertussen had Willemsen 2 werknemers in dienst, en deze mensen waren, zoals toen gebruikelijk, ook bij hem in de kost. Er werden al geheel houten laadbakken gemaakt. Iepen houten balken en essenhouten panelen. Verbindingen werden gemaakt met zwaluwstaarten. Carrosseriebouw was voornamelijk timmerwerk!

In 1938 verhuisde het bedrijf naar het voor velen bekende pand in Kesteren, waar het bedrijf zou blijven tot 2011. In deze jaren werd er al veel voor het Nederlands leger gewerkt en werden er o.a. motoren en fietsen gespoten.

In de oorlogsjaren bestond de bedrijvigheid weer voornamelijk uit het vervaardigen van dressuurkarren, houten wielen en klompbodems. De aanwezige machines werden vaak aangepast, om ook zonder stroom te kunnen werken. Zo werd de lintzaag vaak via een slingerdoor menskracht aangedreven. In 1944 werd de streek onder water gezet en lag het bedrijf enige tijd noodgedwongen stil.

Na de oorlog werd al snel volledig overgeschakeld op de carrosseriebouw om met het beschikbare rijdend materieel Nederland weer op te bouwen. Nog steeds werd er veel hout verwerkt. Vaak werden er bij Willemsen eigen machines gebouwd om hout te bewerken. In die dagen kocht men stamdelen waar zelf planken of balken uit werden gehaald.

Begin 60-er jaren van de vorige eeuw kwam Jef Willemsen in het bedrijf, dat ondertussen door zijn vader werd geleid. Na even in het bedrijf te hebben meegewerkt besloot Jef om in Engeland ervaring op te gaan te doen als carrosseriebouwer. In die dagen een hele onderneming! Hij werkte onder andere voor Park Royal Machines, fabrikant van de bekende Routemaster bussen en leverancier van Bristol.

De opgedane ervaring werd meegenomen naar Nederland, en in Kesteren werd meer en meer met aluminium gewerkt. Onder Jefs leiding groeide het bedrijf uit tot een bekende naam in de bedrijfswagenbranche. Regelmatig zie je nog de bekende “ribbel-bakken” rijden, rondom geheel genageld. Willemsen was het eerste bedrijf waar carrosserieën werden gebouwd zonder dat het chassis daarvoor benodigd was.  Geïsoleerde laadbakken werden nog zelf gemaakt, met bouwde een “gewone” ribbelbak en voorzag die van isolatiematerieel en aan de binnenzijde werd deze dan volledig betimmerd en in de lak gezet. In deze tijd was het nog gebruikelijk dat de carrrosseriebouwer ook de cabine voor zijn rekening nam. Zo heeft Willemsen de eerste kantelcabine van Nederland gebouwd op een Austin chassis, beschikbaar gesteld door de toenmalige importeur Molenaar uit Amersfoort. Deze cabine is door velen bewonderd op de RAI. Ook toen was Willemsen al een flexibel bedrijf, het chassis arriveerde pas twee weken voor de RAI in Kesteren!

Later ging Willemsen Kögl geïsoleerde opbouwen verkopen en monteren. Ook nu komen we af en toe nog een klant tegen die met deze “onverwoestbare” bakken rond rijdt. Vaak werden ze drie keer of meer overgebouwd naar een nieuw chassis!

Jef is ook de bedenker van ons logo, de gestileerde “strijdkar” die u o.a. op al ons briefpapier en advertenties tegenkomt.

Door de jaren heen heeft Carrosserie Fabriek Willemsen BV zich ontwikkeld tot het huidige bedrijf, dat sinds najaar 2011 gevestigd is aan de Sir Rowland Hill straat 17 in Tiel. Uiteraard zijn we met onze tijd meegegaan, en hebben we een moderne spuitcabine met voorbewerkingsruimte waar een complete combinatie in één keer gespoten kan worden. Tevens hebben een kraanbaan met een capaciteit van 20 ton. Knipbank, zetbank, ponsmaschine, electrisch- en luchtgereedschap, Autocad tekenprogramma, kortom we zijn van alle moderne gemakken voorzien.

Wat echter al zo’n 90 jaar niet is verdoen om de problemen voor de klant op te lossen. Zo willen we zeker nog weer 90 jaar doorgaan!

 

© 2014-2018 Carrosseriefabriek Willemsen BV, Alle rechten voorbehouden | Privacy statement.